Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Hieronder vindt u antwoorden op vragen die op dit moment vaak worden gesteld aan onze medewerkers. Deze vragen zijn ondergebracht in de volgende rubrieken:

Afhandeling van uw boeking

• Ik heb geboekt via de website, wat is nu de vervolgprocedure?
• Wat betekenen de afkortingen en codes die op mijn factuur en de websites vermeld staan?
• Hoe laat mag ik in/uit checken?
• Kan ik online inchecken?
• Mag ik reizen tijdens mijn zwangerschap?
• Wat moet ik doen wanneer er een fout in mijn boeking staat?
• Wat moet ik doen wanneer mijn naam verkeerd is gespeld?
• Welke betalingsmodelijkheden zijn er?

• Wat is de hoogte van de aanbetaling?

• Lastminute vakantie geboekt? Hoe moet ik betalen?

Online uw vakantie boeken

• Hoe boek ik online mijn vakantie?
• Hoe dien ik de namen van de passagiers in te vullen?
• Hoe weet ik of mijn boeking definitief is?
• Speciale wensen of reizen op maat?
• Zijn alle aanbiedingen up-to-date en direct boekbaar?

Over onze organisatie

• Hoe kan ik jullie bereiken?

Over uw geboekte reis

•Hoe kom ik in het bezit van mijn reisbescheiden?
• Wat zijn/worden mijn vluchttijden?
• Hoe laat moet ik inchecken voor mijn vlucht?
• Welke reisdocumenten heb ik nodig? En geldt er op mijn bestemming een visumplicht?

Zeker op reis

• Hoe zit het met de garantie van mijn reis?
• Wat houdt Stichting Garantiefonds en Reisgelden in?
• Wat houdt ANVR in?
• Wat moet ik doen bij onvolkomendheden?
• Waarom zou ik een verzekering afsluiten?
• Ik wil een reis- en/of annuleringsverzekering afsluiten, kan dit?


Afhandeling van uw boeking

• Ik heb geboekt via de website, wat is nu de vervolgprocedure?     Terug naar boven
U krijgt na uw boeking een bevestiging per e-mail toegezonden. Daarin staat uw reserveringsnummer vermeld. Na controle van uw boeking sturen wij u de factuur per email toe.

De factuur zal binnen één werkdag aan u worden verzonden. Op deze factuur vermelden wij uw gegevens, de geboekte accommodatie, eventuele preferenties en de betalingscondities.

• Wat betekenen de afkortingen en codes die op mijn factuur en de websites vermeld staan?     Terug naar boven
Op uw factuur en de website kunnen codes en afkortingen voorkomen. Hieronder staan de betekenissen van deze codes:

Codes Betekenis accommodatie
LG Alleen overnachting (zonder maaltijden).
LO Overnachting en ontbijt.
HP Overnachting, ontbijt en diner.
VP Overnachting, ontbijt, lunch en diner.
AI Overnachting, alle maaltijden en drankjes volgens beschrijving.
UAI Overnachting, alle maaltijden en drankjes volgens beschrijving.
VB Volgens beschrijving op de website / brochure.
Codes Betekenis luchtvaartmaatschappijen
HV Transavia
AB Air Berlin
CAI Corendon Airlines
CND Corendon Ducth Airlines
XQ Sun Express
OHY Onur Air
PGT Pegasus Airlines
Codes Betekenis luchthavens
NL Nederland
AMS Amsterdam
EIN Eindhoven
GRQ Groningen Eelde Airport
MST Maastricht
RTM Rotterdam
DUI Duitsland
BRE Bremen
DTM Dortmund
DUS Düsseldorf
HAJ Hannover
CGN Keulen
PAD Lipperstadt / Paderborn
FMO Münster
NRN Niederrhein
BEL België
BRU Brussel
TUR Turkije
AYT Antalya
BJV Bodrum
DLM Dalaman
ADB Izmir

• Hoe laat mag ik in/uit checken?     Terug naar boven
Het is internationaal vastgelegd dat men de kamer tussen 10 en 12 uur moet verlaten. Op dit tijdstip vervalt tevens het recht op eventuele verzorging qua eten en drinken. Een accommodatiehouder is vrij om een bijdrage te vragen voor het gebruik van de faciliteiten en de verzorging nadat u bent uitgecheckt. Ook kan het op enkele bestemmingen voorkomen dat u op de aankomstdag niet voor 12 uur in uw kamer of appartement terecht kunt.

• Mag ik reizen tijdens mijn zwangerschap?     Terug naar boven
Zwangere vrouwen mogen t/m week 27 van de zwangerschap reizen zonder doktersverklaring. Vanaf 28 weken t/m 34 weken is reizen alleen mogelijk met een schriftelijke doktersverklaring.

Let op: Deze verklaring mag echter niet ouder zijn dan 7 dagen, op de dag van vertrek. Zwangere vrouwen worden anders uit gezondheidsoverwegingen geweigerd. Tijdens de zwangerschap is het vanaf week 35 niet toegestaan om te vliegen.

• Wat moet ik doen wanneer er een fout in mijn boeking staat?     Terug naar boven
Wanneer u een fout in uw boeking constateert dient u direct contact met onze organisatie op te nemen.

• Wat moet ik doen wanneer mijn naam verkeerd is gespeld?     Terug naar boven
U dient dan telefonisch contact met ons op te nemen. Wij nemen vervolgens contact op met de desbetreffende touroperator of luchtvaartmaatschappij. Afhankelijk van de voorwaarden van deze touroperator of airline en afhankelijk van wiens fout het is, dienen er in sommige gevallen kosten te worden betaald.

• Welke betalingsmodelijkheden zijn er?     Terug naar boven
U dient de aanbetaling van 30 procent gelijk na uw boeking via iDeal te voldoen.  Vertrekt u binnen zeven weken (last-minute) dan dient u gelijk het gehele bedrag middels iDeal te betalen.

• Wat is de hoogte van de aanbetaling?     Terug naar boven
Lazytours.nl vraagt standaard een aanbetaling van 30% van de reissom.

De reisorganisator kan eigen, zelf vastgestelde bepalingen aan de ANVR-Reisvoorwaarden toevoegen. Hierover heeft geen overleg plaatsgevonden tussen ANVR en Consumentenbond in het kader van de Coördinatiegroep Zelfreguleringsoverleg van de SER. Behoudens de toegestane afwijkingen als bedoeld in art. 1 lid 4 kunnen deze bepalingen geen afbreuk doen aan deze reisvoorwaarden en zijn uitsluitend bedoeld om de positie van de consument verder te versterken.

• Lastminute vakantie geboekt? Hoe moet ik betalen?     Terug naar boven
Als u binnen zeven weken voor vertrek (last-minute) een reis boekt, dient u het gehele bedrag in één keer te betalen door middel van iDeal.

Online uw vakantie boeken

• Hoe boek ik online mijn vakantie?     Terug naar boven
Op onze website kunt u direct de beschikbaarheid en exacte prijs van een vakantiereis bekijken en berekenen. Wanneer een reis aan uw verwachtingen voldoet, dan kunt u deze meteen online boeken. Het boekingsproces kunt u op ieder moment onderbreken. Pas nadat u in de laatste stap van uw boeking op ‘Deze reis nu boeken’ heeft geklikt, is uw boeking definitief. Definitieve boekingen zijn afgesloten conform ANVR-boekingsvoorwaarden. Dit betekend dat gemaakte boekingen direct definitief zijn en er direct een overeenkomst is afgesloten. Bij het maken van online boekingen geldt geen ‘afkoelingsperiode’.

• Hoe dien ik de namen van de passagiers in te vullen?     Terug naar boven
Het is belangrijk om uw voorletter, voornaam en achternaam conform paspoort in te vullen. De voorletter dient de eerste letter conform paspoort te zijn, meerdere voorletters zijn niet toegestaan. De voornaam dient de eerste naam conform paspoort te zijn (een roepnaam is nog al eens verschillend van de eerste voornaam uit uw paspoort), meerdere voornamen zijn niet toegestaan. Voor een getrouwde vrouw geldt dat de meisjesnaam ingevuld dient te worden, als zowel de meisjesnaam als de getrouwde naam in het paspoort vermeld staan.

• Hoe weet ik of mijn boeking definitief is?     Terug naar boven
Wanneer u akkoord bent gegaan met de ANVR-voorwaarden en op ‘Deze reis nu boeken’ heeft geklikt, beschouwen we dit als een definitieve reservering. U ontvangt meteen per e-mail een bevestiging. Definitieve boekingen zijn afgesloten conform ANVR-boekingsvoorwaarden. Dit betekend dat gemaakte boekingen direct definitief zijn en er direct een overeenkomst is afgesloten. Bij het maken van online boekingen geldt geen ‘afkoelingsperiode’.

• Speciale wensen of reizen op maat?     Terug naar boven
Als u speciale wensen heeft ten aanzien van uw vakantie of u wilt een reis op maat boeken, dan kunt u contact met ons opnemen. Wij helpen u graag verder.

• Zijn alle aanbiedingen up-to-date en direct boekbaar?     Terug naar boven
Alle aanbiedingen, informatie en tarieven komen rechtstreeks uit een online database en zijn daarom altijd up-to-date. Deze database wordt meerdere malen per dag ververst en aanbiedingen die niet meer boekbaar zijn worden verwijderd. Als u de reis kunt boeken, dan is de reis beschikbaar. Het kan echter voorkomen dat sommige aanbiedingen in de loop van de dag ‘vol’ zijn en dus niet meer beschikbaar zijn. Deze zullen nadat u hierop heeft geklikt overigens direct uit de database worden verwijderd.

Over onze organisatie

• Hoe kan ik jullie bereiken?     Terug naar boven

Bezoek ons kantoor:
U kunt natuurlijk ook altijd langskomen op ons kantoor in Groningen. De openingstijden zijn:
Maandag tot en met vrijdag: 09.30 – 17.00 uur
Zaterdag: gesloten

Lazy Tours Vliegvakanties
Oude Kijk in ‘t Jatstraat 23
9712 EA Groningen

Telefoon: 050- 313 21 49
Fax: 050- 311 26 77

E-mail: info@lazytours.nl

Internet:
www.lazytours.nl
www.reizennet.nl
www.goedkoopturkije.nl
www.sunplan.nl
www.studententravel.nl

Over uw geboekte reis

•Hoe kom ik in het bezit van mijn reisbescheiden?     Terug naar boven
Ongeveer zeven dagen voor vertrek worden de reisbescheiden door ons verzonden per mail. Bij lastminute boekingen worden deze direct na betaling opgestuurd.  U kunt er ook voor kiezen om de tickets en accommodatievouchers op te halen bij reisbureau Lazy Tours in Groningen. Het adres staat vermeld in de contactgegevens. Indien u erg kort voor vertrek boekt dient u soms de reisbescheiden op te halen op uw vertrekluchthaven. Deze liggen dan 2.5 uur voor vertrek voor u klaar bij de balie.

• Wat zijn/worden mijn vluchttijden?     Terug naar boven
Voor de vakanties op deze site geldt dat er altijd gebruik wordt gemaakt van chartervluchten. De vluchttijden hiervan zijn altijd onder voorbehoud van wijzigingen. Ook kan het zijn dat er een tussenlanding op een andere luchthaven wordt gemaakt. Deze kan eventueel ook later nog worden ingepland.

De heenreisdag en de terugreisdag gelden altijd als volledige vakantiedagen. De vluchttijden op uw vliegtickets zijn altijd vermeld in de lokale tijd. Vertrek om 19.00 uur vanuit Nederland wordt dus aangegeven in Nederlandse tijd en aankomst om 23.00 uur in Turkije is de aankomst in Turkse tijd.

• Hoe laat moet ik inchecken voor mijn vlucht?     Terug naar boven
U dient voor al onze vluchten minimaal 2 uur voor vertrek in te checken.

• Kan ik online inchecken?     Terug naar boven
U kunt 24-uur voor vertrek online inchecken wanneer u vliegt met Transavia (HV), Corendon Airlines (CAI) of Corendon Dutch Airlines (CND).

Transavia: klik hier om online in te checken (verwijder uw eerste cijfer van uw boeking/ticketnummer )
Corendon Airlines: klik hier om online in te checken ( voer uw uw boeking/ticketnummer in)
Corendon Dutch Airlines: klik hier om online in te checken ( voer uw uw boeking/ticketnummer in)

• Welke reisdocumenten heb ik nodig? En geldt er op mijn bestemming een visumplicht?     Terug naar boven
Voor Turkije: U dient in het bezit te zijn van een Nederlands (of Belgisch) paspoort of Identiteitskaart dat bij terugkomst nog 3 maanden geldig is. Turkije kent een visumplicht, tegen betaling van EUR 15,- kunt u zonder enige formaliteit op elke Turkse luchthaven een visum verkrijgen (voor elk meereizend minderjarig kind dat is bijgeschreven in het paspoort van een van de ouders dient apart € 15,- te worden betaald).

Voor Griekenland: U dient in het bezit te zijn van Nederlands (of Belgisch) paspoort of Europese ID kaart dat bij terugkomst in Nederland nog geldig is.

Voor Spanje: U dient in het bezit te zijn van Nederlands (of Belgisch) paspoort of Europese ID kaart dat bij terugkomst in Nederland nog geldig is.

Voor Italië: U dient in het bezit te zijn van Nederlands (of Belgisch) paspoort of Europese ID kaart dat bij terugkomst in Nederland nog geldig is.

Voor Bulgarije: U dient in het bezit te zijn van een geldig Nederlands (of Belgisch) paspoort of ID kaart dat bij terugkomst nog geldig is.

Voor Egypte: Bij reizen naar Egypte dient het Nederlandse paspoort nog minimaal 2 maanden geldig te zijn bij terugkomst. Het Belgische paspoort dient nog minimaal 6 maanden geldig te zijn bij terugkomst. U heeft een visum nodig dat u bij aankomst in Egypte tegen betaling van EUR 25,- kunt aanschaffen. Belgische paspoorthouders dienen ook nog twee extra pasfoto’s mee te nemen.

Voor Tunesie: U dient in het bezit te zijn van een Nederlands (of Belgisch) paspoort die bij terugkomst in Nederland nog geldig is. Indien er een volledig verzorgde pakketreis via Lazy Tours geboekt is volstaat een geldige identiteitskaart met pasfoto, echter een paspoort wordt aanbevolen.

Voor Marokko: U dient in het bezit te zijn van een geldig Nederlands paspoort (of Belgisch) die bij terugkomst nog geldig is.

Heeft u een andere nationaliteit dan de Nederlandse of de Belgische of beschikt u over een Nederlands vreemdelingenpaspoort of een Nederlands vluchtelingenpaspoort, neemt u dan contact op met het consulaat of de ambassade van het betreffende land!

Voor overige nationaliteiten en voor de meest actuele informatie over visum en reisdocumenten raadpleeg altijd www.cibt.nl

Zeker op reis

• Hoe zit het met de garantie van mijn reis?     Terug naar boven
Onze organisatie is lid van de ANVR en de SGR.

De ANVR biedt zekerheid en kwaliteit. Het voldoen aan de ANVR Reisvoorwaarden kan worden gezien als een extra waarborg voor de klant. Reisagenten die aangesloten zijn bij de ANVR zijn ook lid van de SGR. De SGR beschermt de vooruitbetaalde reisgelden van de vakantieganger.

Uitgebreide informatie over de ANVR en SGR vindt u bij zekerheden.

• Wat houdt Stichting Garantiefonds en Reisgelden in?     Terug naar boven
Onze organisatie is aangesloten bij het SGR. Alle door ons aangeboden reizen vallen daarom onder de garantie van het SGR. Deze garantie houdt in dat de consument ervan verzekerd is zijn vooruitbetaalde reisgeld terug te krijgen, als de wederpartij door financieel onvermogen de overeengekomen tegenprestatie niet kan nakomen. Voor zover de overeenkomst het vervoer omvat en de plaats van bestemming reeds is bereikt, wordt zorggedragen voor de terugreis. Indien u niet rechtstreeks boekt bij een SGR-reisorganisator, bevelen wij u aan om uw reis te boeken bij een SGR aangesloten reisbureau of reizenverkopende bank. Meer informatie kunt u vinden op de website van de SGR (www.sgr.nl).

• Wat houdt ANVR in?     Terug naar boven
Onze organisatie is aangesloten bij het Algemeen Nederlands Verbond van Reisondernemingen en bij de Vereniging van ANVR-Reisorganisatoren. Deze vereniging hanteert strenge normen voor het lidmaatschap en bevordert de kwaliteit van de reizen en de informatie daarover. De reizen door ons aangeboden via publicatie worden aangeboden onder het beding dat de ANVR Reisvoorwaarden van toepassing zijn op al onze aanbiedingen, tenzij uitdrukkelijk wordt aangegeven dat zulks niet het geval is. Deze reisvoorwaarden zijn integraal opgenomen in de brochure uitgegeven door de ANVR, uw boekingskantoor zal u een exemplaar van deze brochure verstrekken, gebeurt dat niet, vraag er dan om. Bovendien kunt u deze reisvoorwaarden terugvinden op de website van de ANVR (www.anvr.nl). De brochure bevat tevens de ANVR Boekingsvoorwaarden, de voorwaarden van de Stichting Garantiefonds Reisgelden, de voorwaarden van de Stichting Calamiteitenfonds Reizen en overige voor de reiziger relevante informatie.

• Wat moet ik doen bij onvolkomendheden?     Terug naar boven
Indien u op uw bestemming een fout of onvolkomenheid constateert, dan dient u daar direct melding van te maken bij de verstrekker van de dienst (bijvoorbeeld het hotel), bij de reisleiding of bij de lokale vertegenwoordiger van de reisorganisatie. Als de tekortkoming ook dan nog niet binnen redelijke termijn tot tevredenheid is opgelost en afbreuk doet aan de kwaliteit van de reis en dus aanleiding geeft tot een klacht, dient u deze zo spoedig mogelijk schriftelijk te melden bij de reisleiding (klachtenrapport), of, indien dit onmogelijk is, bij de reisorganisator. Als een klacht niet bevredigend wordt opgelost, moet deze uiterlijk binnen een maand na terugkeer in Nederland schriftelijk en gemotiveerd worden ingediend bij het boekingskantoor. Klachten buiten deze termijn ingediend, worden door ons niet in behandeling genomen. Over smaak valt niet te twisten, klachten over maaltijden in uw accommodatie worden door ons dan ook niet in behandeling genomen.

• Waarom zou ik een verzekering afsluiten?     Terug naar boven
Als u op reis gaat, bent u (en uw spullen) kwetsbaarder dan thuis. U loopt een groter risico om iets kwijt te raken, zaken te beschadigen of bestolen te worden. Het is daarom altijd erg verstandig u te verzekeren tegen diefstal, verlies en schade.

Daarnaast is het van groot belang dat u gedekt bent voor eventuele ziektekosten. De kosten in het buitenland liggen vaak vele malen hoger dan in Nederland, via uw zorgverzekering bent u tot een maximaal bedrag verzekerd wat vaak niet voldoende is om de gemaakte kosten te dekken.

• Ik wil een reis- en/of annuleringsverzekering afsluiten, kan dit?    Terug naar boven
Bij het maken van uw boeking kunt u direct een reis- en/of annuleringsverzekering afsluiten. Mocht u na uw boeking een verzekering willen afsluiten dan kunt u contact met ons opnemen.